گزارش تخصصی معلم و آموزگار اول ابتدایی

گزارش تخصصی معلمان اول ابتدایی

بهترین نمونه های گزارش تخصصی معلمان و آموزگار پایه اول ابتدایی با گستره موضوعی بسیار متنوع بالغ بر 150 موضوع تدوین شده با آخرین دستورالعمل های آموزش و پرورش برای سالتحصیلی 96-97 توسط تیم تخصصی بانک فایل معلمان ایران برای استفاده همکاران فرهنگی آماده سازی شده و برای دانلود در اختیار شماست.

متخصصان و معلمان هنر مي توانند از خلاقيت خود استفاده كنند و روش هايي را براي آموزش بهتر ارائه دهند، نكته مهم در اين روش ها و راهكارها انعطاف پذيري است طوري كه دانش آموز اين انعطاف پذيري را احساس كند، اگر دانش آموز اين برنامه ها را نظير آموزش رياضي و يا ادبيات سخت و خشك بداند قطعاً همكاري لازم را نخواهد داشت( تیموری: ۱۳۹۲، ۶۳).

  1. براي اجراي طرح گزارش تخصصی معلم ابتدایی جديد، ابتدا علي رغم موضوعي نبودن كلاسها در مدرسه فرزانگان يك كلاس اختصاصي براي هنر كه از نور كافي و مطلوبي برخوردار بود انتخاب كرده و از دانش آموزان خواسته شد كه به صورت كنفرانسي و يا نعلي شكل، صندلي هاي خود را مرتب كنند با اين چيدمان همه بچه ها معلم و تخته را به صورت كامل ديده و معلم نيز راحت مي توانست براي ديدن آثار و كارهاي آن ها رفت و آمد كند و خیلی مورد توجه دانش آموزان قرار گرفت بعد با انتخاب خود دانش آموزان آن ها به گروه های ۵ نفره تقسیم شدند تا راحت تر در کارهای گروهی فعالیت کنند.
  2. براي انجام هر فعاليت ابتدا با بچه ها مشورت شده و نظر آن ها خواسته می شد این کار احساس ارزشمند بودن عقاید شان را به همراه داشت.
  3. از بچه ها خواسته شد از ظروفي كه دور ريختني هستند يا به درد خانه نمي خورد با خود به مدرسه آورده و در كلاس طراحي برای مدل عینی استفاده کنند که خیلی مورد استقبال قرار گرفت.
  4. اولين جلسة كلاس بعد از تغييرات، با بازي هاي دقتي شروع شد مثلاً از بچه ها خواسته می شد بگويند كه در راهروي طبقه دوم كه كلاس هنر در آنجا تشكيل مي شد چند در چوبي وجود دارد و يا چند تا لامپ، پله و… قرار دارد، اين كار تنوعي به كلاس داده بود و در عین حال دقت آن ها را مورد ارزیابی قرار می داد
  5. گاهی دانش آموزان را به دیدن مکان های تاریخی شهرستان و یا نمایشگاه هایی که در سطح شهرستان برگزار می شد برده تا روحیه دانش آموزان و چشم آن ها با دیدن آثار تقویت شود.

۶ . صحبت معلم با دانش آموزان درباره اهميت نقاشی و رنگ آمیزی، تأثير و كاربرد آن در ساير دروس و يا زندگي روزمره اشان مثلاً اين كه شناخت رنگ ها و خواص آن ها مي تواند چه تأثيري در انتخاب لباس، چيدمان سفره غذا، اتاق و دكور آن و… داشته باشد. اين كه هدف اصلي نقاشی و رنگ آمیزی بوجود آوردن هنرمندان زيادي مثل پيكاسو، ونگوگ و كمال الملك و… نيست بلكه تغيير در ديد آن ها و عوض كردن نگاه شان به دنياي اطراف، طبيعت و هر آنچه كه تا حالا به آن توجه نكرده اند، مثل رنگ هاي موجود در طبيعت و اگر اين رنگ ها نبودند چه اتفاقي مي افتاد، توجه به رنگ ها و نقش هاي موجود در بدن حيوانات، پرندگان، حشرات و… آواهاي گوش نواز موجود در طبيعت كه زياد به آن توجه نشده،صداي آبشار ، صداي باران، حركت بال پرنده و… كه اين موارد خيلي مورد توجه دانش آموزان قرار گرفته و در زنگ تفريح و ساعت غير نقاشی و رنگ آمیزی در مورد آن صحبت می کردند.

گزارش تخصصی معلم ابتدایی تدریس فارسی

نظریات و یافته های صاحب نظران و رهنمودهایی که همکاران در پرسشنامه ها داده بودند را بررسی نمودم و تصمیم گرفتم از دو شیوه کمک بگیرم .

۱-        استفاده از کارتهای حافظه آموزشی زودآموز:  این کارت ها یک  وسیله  آموزشی ساده می باشد که ضمن  آموزش  خواندن کلمات فارسی به  دانش آموزان  و تقویت  حافظه  دبداری  آنها  به جذاب شدن  محیط آموزشی  منجر می شود  و بر اساس  روش های  جدید  تدریس  تهیه گردیده  است­.  هر  بسته  از کارت هاشامل ۲۴ برگ کارت در ابعاد ۵ در ۷ سانتیمتر می باشد که ۱۲ کلمه را آموزش می دهد (کلمات روی کارت ها از روی نگاره ها و نشانه ها انتخاب  شده اند). هر دو کارت  به اتفاق یک کلمه  را آموزش می دهند با این تفاوت که در یک کارت شکل نوشتاری بزرگ و تصویر آن کوچک  در قسمت  پایین کارت کشیده شده است .  و در کارت مکمل همین عمل بر عکس  انجام شده است (تصویر بزرگ و شکل نوشتاری آن کوچک).  روش بازی  به  این صورت  است  که ابتدا کارت ها بر زده  می شوند  و از پشت به روی زمین چیده می شوند. هر بازیکن  می تواند در نوبت  خود  دو عدد از كارت ها را رو كرده  و  اين كارت ها را به ديگران   نشان بدهد   ( يا نشان ندهد  ) . اگر كارت ها  هم شكل  نبودند  آنها را به حالت اول    برمي گرداند  و اگر  هم شكل  بودند آن ها را به عنوان امتياز براي خود بر مي دارد  و اجازه دارد دو كارت ديگر را رو كرده    و مانند حالت قبل  عمل كند .  سپس نوبت بازي كنان بعدي است و بازي تا وقتي كه همه  كارت ها از  روي زمين بر چيده  شوند  ادامه  پيدا  مي كند . برنده بازي كسي است كه در پايان تعداد كارت بيشتري داشته باشد .كودك وقتي در هنگام  بازي دو كارت مثل هم را برمي دارد  در واقع روي  يك كارت تصوير بزرگ و نوشته    كوچك و در تصوير ديگر كه مكمل است تصوير كوچك و نوشته بزرگ مي باشد. هنگامي  كودك  دو تصويرمكمل را نگاه مي كند  در  واقع در  يك كارت   تصوير و در ديگري شكل برجسته  است  كه  كودك  پس  از بارها  بازي اين تداعي برايش به وجود مي آيد كه  تصوير ونوشته  آن يك   معني را دارد و  بعدها هر زمان كه آن  نوشته را در جاي  ديگر ببيند مي تواند  به راحتي معناي تصوير آن را به خاطر بياورد، كلمه را بخواند و به اين ترتيب ياد گيري صورت مي گيرد ( اين بازي براي ۲ تا ۵ نفر طرح  شده  و در  صورت  مشكل  يا ساده بودن  بازي كودك مي تواند چند تصوير را از بازي حذف يا به آن اضافه نمايد).

7 mar 2018